Help, niet iedereen ziet mijn Facebook bericht

Ken je dit gevoel? Je hebt de nodige tijd en energie gestopt in een leuk bericht. Vol spanning post je deze op je Facebook Pagina. “Daar zullen veel reacties op komen”, zo verwacht je. Maar de realiteit is anders.

Slechts een enkeling reageert via een ‘Like’ of ‘Reactie’. Je doet een klein onderzoek en wat blijkt? Lang niet al je Facebook Fans hebben je bericht – dat je de nodige zweetdruppels gekost heeft – gezien.

“Hoe kan dat dan toch”, vraag je jezelf af.

Deze vraag hoor ik regelmatig en het antwoord is voor veel mensen onbekend terrein. De belangrijkste reden heet namelijk ‘EdgeRank’. Elke Facebook Pagina beheerder heeft ermee te maken, want het zorgt ervoor dat (slechts) 16% van de fans jouw post.

Waarom EdgeRank?

Binnen je online strategie en social media (Facebook) marketingplan dien je absoluut rekening te houden met dit fenomeen. Het waarom in een voorbeeld.

Stel één van je Facebook Fans (een klant, een lid, een donateur, een vrijwilliger, etc.) heeft en volgt op Facebook:

  • 100 Facebook vrienden;
  • 20 bedrijven;
  • 2 sportclubs;
  • 2 organisaties van evenementen;
  • 2 goede doelen en
  • 4 tijdschriften.

De helft van die vrienden verstuurt per dag één bericht via Facebook en de helft van het aantal Pagina’s dat gevolgd wordt, doet dat ook. Het snelle rekensom laat zien dat je Fan dagelijks 50 + 15 = 65 berichten in zijn of haar ‘nieuwsfeed’ ontvangt.

Dat zijn er erg veel en het is de vraag of je fan die ook allemaal gaat lezen.

Facebook helpt je fan een handje om te bepalen welke van die 65 berichten interessant voor hem of haar zijn. Dit gebeurt via het algoritme dat EdgeRank heet.

Hoe werkt EdgeRank?

De Edgerank van een bericht wordt aan de hand van drie criteria bepaald.

(1) Hoe lang geleden is je bericht gepost?

Het is belangrijk om je bericht te posten wanneer de meerderheid van je Fans ook online is. Op dat moment heb je als Pagina eigenaar namelijk meer kans dat je bericht gezien wordt.

Hoe langer de periode tussen posten en online komen van je Fan duurt, hoe minder kans dat deze je bericht te zien krijgt.

(2) Wat is je relatie met je Facebook Fan?

Wanneer je fan regelmatig op je Facebook Pagina komt om:

  • foto’s te bekijken;
  • een bericht te lezen;
  • een reactie te geven;
  • een bericht te delen of
  • een ‘Like’ of ‘Vind ik leuk’ te geven.

… hoe groter de kans dat je bericht in de nieuwsfeed van je fan verschijnt.

Er ontstaat op die manier interactie tussen de klant en jouw organisatie (via je Pagina), iets waar Facebook (en jezelf) dol op is (zijn).

(3) Hoe groot is de interactie en betrokkenheid op je post?

Als derde criterium kijkt Facebook naar de populariteit van je bericht. Wanneer je bericht veel interactie uitlokt, heb je een veel grotere kans dat je bericht in nieuwsfeeds terechtkomt.

Een reactie op een bericht kan zijn:

Wat is je invloed op EdgeRank?

Uit bovenstaande komen een aantal punten naar voren waar je rekening mee kunt houden.
Belangrijkste doel hiervan is engagement tussen je fan en je organisatie te bereiken.

  1. Kijk vooraf welk onderwerp, informatie of nieuws jouw fans waarderen;
  2. Doe onderzoek wanneer je Facebook Fans online zijn;
  3. Post je bericht wanneer de meerderheid van je fans online is;
  4. Zorg dat je bericht relevant, interessant en boeiend voor je fans is;
  5. Aanhakend op punt 3, het gaat om wat je fans willen zien, niet wat jij wilt tonen;
  6. Zorg voor het juiste type opmaak van je bericht (tekst, foto of video).

Hoe je concreet kunt inspelen op de afzonderlijke criteria behandel ik in vervolg blogposts..

Hoe staat het met jouw Engagement?

Hoe kun je zien wat je ‘engagementfactor’ is?

Een eerste manier is te kijken naar het aantal mensen dat ‘over je praat’. In de regel geldt dat een percentage tussen 0,5 en 2% goed is en tussen 2 en 5% (en hoger) prima. Deze percentages gelden voor Facebook Pagina’s met grotere aantallen Fans (duizenden). Voor een locale organisatie met iets minder Facebook Fans is een hoger percentage geen uitzondering!

Als voorbeeld Pathé: 6.506 / 114.166 = 0,057

De tweede manier is te kijken naar een individuele post en kijk hoeveel likes en reacties het krijgt en hoe vaak het bericht gedeeld wordt. Deel vervolgens het aantal likes+reacties+delingen door je totale aantal fans en je krijgt een indruk van de mate van engagement.

In onderstaand voorbeeld: (201+175+17) / 114.166 = 0,003

Samengevat kun je stellen dat:

  • Je fans (en hun vrienden) je berichten in hun nieuwsfeed zien wanneer ze regelmatig via en op je Facebook Pagina met je communiceren;
  • Doen ze dat sporadisch of niet dan zien ze je, met zorg opgestelde, berichten minder vaak of zelfs niet.

Facebook beloont berichten van Pagina’s, die door de fans boeiend en interessant gevonden worden, door ze in de nieuwsfeed van de fans te tonen. Hier heb je als Pagina eigenaar zelf invloed op. Zorg dat je berichten op het juiste tijdstip verstuurd worden, dat de content reacties bij je fans uitlokt en dat je fan uiteindelijk vaker op je Facebook Pagina komt kijken.

Hierdoor ontstaat een cirkel van engagement, je fan ziet een bericht, vindt deze boeiend en geeft een reactie, komt vaker op je Pagina, geeft ook reacties op oudere berichten, ziet daardoor eerder je nieuwe posts, etc.

Houd jij (al) rekening met EdgeRank binnen je Facebook Marketingstrategie?

Dit bericht werd geplaatst in Online Marketing. Bookmark de permalink .

2 reacties op Help, niet iedereen ziet mijn Facebook bericht

  1. Pingback: Online communicatie via ‘Like, Share en Win’ | RATO Online Communicatie & Social Media Marketing

  2. Pingback: Facebook Story Bumping, Last Actor & Trending Topics, Twitter Photo Gallery, Solliciteren via LinkedIn App en ander Online en Social Media Nieuws (09/08/2013) | RATO Online (Social Media) Marketing & Communicatie

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s