Sociale Media – eerst waarom dan waarop

Enthousiast op een vrije zondag een bedrijfsaccount aanmaken op Facebook, Google+, Twitter, Google+, YouTube of LinkedIn is gratis en snel geregeld. Maar vaak niet de basis voor succes. In deze post tips en adviezen hoe wel.

Helaas gebeurt het aanmaken van social media accounts in veel gevallen zonder achterliggend plan, waarbij het risico gelopen wordt dat de aangemaakte pagina’s er na korte tijd vaak behoorlijk verlaten uitzien.

Deze week verschenen op de website van het gerespecteerde, onafhankelijke onderzoeksbureau Econsultancy de resultaten van een onderzoek door Recommend.ly naar de ‘levendigheid’ van Facebook Pagina’s. Daarbij zijn in totaal 5,7 miljoen Facebook Pagina’s onderzocht.

De conclusie die uit het onderzoek naar voren komt, is dat Facebook Pagina’s slecht onderhouden worden. Meer dan ⅔ (70%) van de onderzochte pagina’s blijkt namelijk inactief te zijn (minder dan één keer per maand een update). Ook de categorie (lokale) bedrijven scoren een onvoldoende.

Eerst het ‘Waarom’ dan pas het ‘Waar’

Een manier om dit te voorkomen én om enthousiast te blijven, is niet te beginnen bij de techologie (het sociale medium) maar een stap terug te doen. Wie wil je namelijk gaan bereiken en welk doel heb je daarbij voor ogen? En hoe zie je de relatie met je klant hierdoor veranderen?

Forrester Research heeft een methode die je hierbij kan helpen. Zij noemen deze aanpak ‘POST’ methode en deze is de basis van hun ‘Businessweek Bestseller’ boek dat ‘Groundswell – winning in a world transformed by social technologies’ heet. Sinds vorig jaar ook in het Nederlands verkrijgbaar.

Social Media Plan

POST is een acroniem wat staat voor People, Objectives, Strategy en Technology. Dit is de volgorde die binnen deze methodiek aangehouden wordt voor het opstellen van een social media plan. Hierbij wordt op een strategische manier de basis gelegd voor aanwezigheid op sociale media. De aanpak verloopt van wie, waarom, hoe en tenslotte waar.

Een korte toelichting:

1. People (Doelgroep)

De basis van je aanwezigheid op sociale media is de relatie die je hebt (of wilt bereiken) met je doelgroep. Of dit nu klanten, prospects, leveranciers, partners, leden of vrijwilligers zijn. Daarom is het ontzettend belangrijk je eerst te verdiepen in een aantal belangrijke vragen daarover.

  • Wie is je de doelgroep?
  • Hoe ziet je ideale klant eruit?
  • In welke social media kanalen zijn zij aanwezig en in welke nemen zij actief deel?
  • Wie zijn het meest actief en op welke manier?

2. Objectives (Doelen)

Bepaal vooraf waarom je aanwezig wilt zijn op sociale media. Kies vooraf  één doel en neem die als basis voor je verdere plan. Veel voorkomende doelstellingen zijn:

  • Vergroten naamsbekendheid of zichtbaarheid
  • Het beheren van de reputatie
  • Innoveren via nieuwe ideeën door interactie
  • Vergroten van klantloyaliteit
  • Leads verkrijgen door bereiken nieuwe klantsegmenten
  • Nieuwe medewerkers werven
  • Extra omzet per klant (‘share of wallet) via social commerce
  • Verbeteren van de interne communicatie
  • Kosten besparen (communicatie, klantenservice, etc.)

3. Strategie

In deze stap bepaal hoe je je doelstellingen wilt bereiken en wat de consequenties zijn voor de relatie met je doelgroep/klant. In hoeverre gaat deze veranderen en hoe speel je daarop in?

Enkele voorbeelden van strategieën:

  • Strategie 1: Inzichten op doen (leads, medewerkers) door te luisteren op sociale media
  • Strategie 2: Aanwezig zijn en deelnemen op sociale media voor communitybuilding
  • Strategie 3: Websiteverkeer genereren via verspreiding van uitingen op sociale media
  • Strategie 4: Service en support (webcare) via sociale media
  • Strategie 5: Intern communicatie via (besloten) gedeelten van sociale media

De meest voorkomende volgorde is om eerst te luisteren wat er over je gezegd wordt op sociale media, dan deel te gaan nemen, om daarna je klant verdergaand te betrekken bij je organisatie en doelstellingen via sociale media.

Belangrijk is ook om je interne organisatie bij deze fase te betrekken. Want sociale media raken, als je het structureel en succesvol inzet, vrijwel alle afdelingen van je bedrijf.

Ook het kijken naar beschikbare resources als tijd, FTE en budget mogen hierbij niet ontbreken, evenals een eerste opzet van een projectplan met tijdpad voor de te nemen stappen.

4. Technologie (tools)

Nadat je bepaalt hebt voor wie je het gaat doen, om welke reden en via welke strategie, bepaal je welke technieken en tools je gaat inzet om je doelen te bereiken.  Ofwel, welke sociale media je in gaat zetten. Hierbij zorg je ten alle tijden dat de website of het blog van je organisatie up-to-date is. Het is de centrale ‘hub’ voor al je communicatie!

De in te zetten sociale media kunnen verschillend van aard zijn. Elke medium of kanaal heeft afzonderlijke eigenschappen en kenmerken die voor verschillende doelen ingezet kunnen worden.

Onderstaand een overzicht van het ‘Social Media Landscape 2012’ door Fred Cavazza.


Is je organisatie er klaar voor?

Uiteraard is het van belang dat je organisatie producten verkoopt en diensten levert die kwalitatief uitstekend zijn. Een slecht product of slechte dienstverlening worden ook door de inzet van sociale media niet beter. Sterker nog, sociale media zullen een voedingsbodem zijn voor het ventileren van klachten en slechte reviews door je klanten.

In komende blogposts ga ik verder in op de diverse POST stappen en begin daarbij eerst met het bieden van handvaten om je online propositie op te stellen. Wie is je organisatie, wat doet je organisatie en waarom zouden mensen je op internet moeten gaan volgen?

Google heeft een leuke video gemaakt over het opstellen van een online marketingplan.
Hierin komen bovenstaande onderwerpen samengevat terug.


Heb je zover alvast een opmerking, vraag of aandachtspunt voor komende posts?

Dan zie ik je reactie graag tegemoet!

Dit bericht werd geplaatst in Social Media Plan, Social Media Strategie. Bookmark de permalink .

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s