21 Tips voor succesvol Twittergebruik

Top 20 Twitter tips voor bedrijven

Het gebruik van Twitter neemt nog steeds toe in Nederland. Niet verwonderlijk, want het is een prima online tool om je netwerk uit te breiden, te betrekken en te engagen. In deze post praktische tips en adviezen voor de inzet ervan.

Steeds meer mensen zijn actief op Twitter vanuit een persoonlijk account of uit naam van een bedrijf of organisatie. In december 2012 boekte Twitter in Nederland als enige sociale netwerk groei. Desondanks is het lang niet altijd duidelijk hoe je de beschikbare 140 karakters het best kunt inzetten en hoe je nieuwe volgers krijgt.

In de UK is een onderzoek uitgevoerd door Online Marketingbureau Add People onder het bedrijfsmatig Twittergebruik van de ‘beste’ 3.000 Twitteraars uit het Engelse bedrijfsleven.

Eén van de belangrijkste redenen voor aanwezigheid op Twitter, zo komt uit het onderzoek naar voren, is het helpen van anderen. Over hoe je het best aanwezig kunt zijn op dit online medium wordt als advies gegeven: bleef vooral authentiek en gebruik Twitter niet (alleen) als extra reclamekanaal voor je organisatie.

Bepaal eerst je doel

Uit het vermelde onderzoek komt een top 20 van taktieken naar voren die eigenaren en marketeers gebruiken in 2012. Hoewel het onderzoek en de resultaten uit de UK komen, zijn de toegepaste taktieken, naar mijn mening, redelijk universeel en ook prima toe te passen door MKB’ers in het Nederlandse bedrijfsleven.

Vóórdat je op Twitter actief wordt, is het belangrijk dat je eerst over je online doelen nadenkt. Dat stelt de managing director van Add People en daar sluit ik me graag bij aan. Alleen het hebben van een Twitter account levert namelijk geen waardevolle relaties op!

Leg daarom eerst in je Social Media Plan vast:

  • waarom je op Twitter aanwezig wilt zijn;
  • wat je ermee wilt bereiken;
  • hoe en met wie je dat wilt gaan doen en
  • wanneer je Twitter aanwezigheid een succes is.

Twitter – Tip 1

Alhoewel je af en toe aan zelf-promotie mag doen, is het goed om de 4-1-1 regel van Tippingpoint Labs (ook voor je Facebook Pagina) in gedachten te houden:

  • voor elke eigen (promotionele) tweet;
  • plaats je één relevante ReTweet en
  • post je vier Tweets met relevante content (educatief of entertainend) van anderen.

Twitter 4-1-1 Regel van Tippingpoint Labs en Joe Pulizzi

Twitter – 20 extra Tips

Hieronder staat, vrij vertaald, de top 20 van Twitter tips en taktieken uit het onderzoek:

  1. Help anderen bij hun uitdagingen en vermeld daarbij een hashtag uit je branche.
  2. Deel tips gerelateerd aan je branche en je werk/privé leven.
  3. Deel foto’s tijdens congressen, onderweg, tijdens reizen, van producten, etc.
  4. Stuur live tweets vanaf (je eigen) evenementen.
  5. Tweet over nieuws uit je branche, je bedrijf of ander nieuws dat gerelateerd is aan je branche. Liefst met kort je eigen mening erbij.
  6. Stuur links van artikelen en content van anderen door met vermelding waarom deze informatie waardevol is.
  7. Post jouw mening over onderwerpen uit je branche of uit je organisatie.
  8. Neem deel aan branchegerelateerde industrietopics en volg Twitter lijsten.
  9. Verspreid je tweets ook via andere sociale netwerken als Facebook and Linkedin. Pas wel op dat je dit niet automatiseerd, elke medium kent zijn eigen gebruik en toepassing!
  10. Participeer regelmatig in Twitter chats die gerelateerd zijn aan je branche.
  11. Doe eerst onderzoek naar een prospect voordat je erheen gaat. Het bekijken van tweets, profiel en contacten biedt waardevolle informatie.
  12. Zet anderen in het zonnetje via een @Twitternaam: ‘What goes around comes around’.
  13. Verspreid je tweets over de dag in plaats van alles in één keer te posten. Volgers en Twitteraars checken namelijk meerdere keren per dag hun Twitter account.
  14. Reageer op tweets die gerelateerd zijn aan je branche.
  15. Communiceer je Twitter naam op elke marketinguiting. Denk aan je visitekaartje, email ondertekening, digitale nieuwsbrief, website en brochures. Hiermee kunnen prospects  meer over je te weten komen.
  16. Plaats kortingen en aanbiedingen op Twitter.
  17. Gebruik keywoorden in je profiel én een leuke quote of een grappig weetje. Het creëert vertrouwen,voegt persoonlijkheid toe en het maakt je ‘vindbaar’.
  18. Vervang als eerste het ‘Twitterei’ door een foto van jezelf (of ander plaatje).
  19. Volg experts, bedrijven, concurrenten en toppers in je branche.
  20. Ben authentiek, oprecht en eerlijk… met andere woorden: ben jezelf!

Een samenvatting van de resultaten uit het vermelde onderzoek en de ‘Top 20 Twitter Business Tips’ zijn gepubliceerd via een artikel op de website van The Telegraph.

Ik ben erg benieuwd of je voor jezelf of je bedrijf of organisatie tips hebt opgedaan via deze blogpost!

Dit bericht werd geplaatst in Content Marketing, Online Communicatie, Social Media Marketing en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s