Online communicatie via ‘Like, Share en Win’

Facebook Like Share en Win  aactieDe afgelopen periode verschenen in de Facebook nieuwsfeed diverse ‘Like, Share en Win’ acties. Met het mooie vooruitzicht op een iPad, louncheset, weekendje weg of ontbijt op bed. In dit artikel waarom je deze manier van promotie beter niet kunt doen en hoe het anders kan.

Wel of geen ‘Like, Share en Win’ actie houden?

We zijn begonnen aan de tweede maand van het nieuwe jaar 2013 en de afgelopen periode verschenen met grote regelmaat ‘Win, Share en Like’ acties in de Facebook Tijdlijn. Een eenvoudige manier voor merken en organisaties om nieuwe ‘Likes’ te vergaren, bestaande fans (extra) te betrekken of om een tijdelijke ‘buzz’ te creëren.

Hieronder een aantal plaatjes van acties die voorbijkwamen.

Facebook 'Like, Share en Win' voorbeelden

De vraag is: “Doe je er als organisatie goed aan om dit soort acties te houden?”.
En zo nee, wat zijn de alternatieven?

Waarom niet? Het is tegen de Facebook regels!

Om maar meteen met de belangrijkste reden te beginnen, de voorwaarden van Facebook verbieden deze acties / promoties. Facebook heeft voorwaarden opgesteld die voor acties gelden die je kunt lezen op: Voorwaarden voor Facebook-Pagina’s.

Samengevat komt hieruit o.a. naar voren dat je bij een actie of promotie via Facebook:

  • geen gebruik mag maken van standaard Facebook functies (‘Like’, ‘Share’, ‘Comment’);
  • niet mag vragen om een ‘Like’ (Vind ik leuk) of ‘Share’ (Delen) van een bericht;
  • voor deelname geen berichten of foto’s mag laten posten via de tijdlijn en
  • de winnaar niet bekend mag maken via Facebook (bericht, chat, mail).

Alhoewel tot op heden hierop nog niet heel streng gecontroleerd wordt, zijn de risico’s aanzienlijk. Facebook behoudt zich namelijk het recht voor om je Facebook Pagina, zonder mededeling vooraf, te verwijderen. Zonde van je tijd, energie en opgebouwe fanbase.

Twee voorbeelden waarbij dit het geval is geweest:

Levert de actie of promotie een betrokken en loyale fan op?

In een eerder post (‘Help, niet iedereen ziet mijn Facebook bericht‘) ben ik ingegaan op Facebook Edgerank en waarom betrokkenheid van Fans op je Facebook Pagina belangrijk is.

Een praktijkvoorbeeld: stel je hebt een tuincentrum en je houdt een ‘Like, Share en Win’ actie zoals hierboven besproken (die dus niet mag). Je stelt de gelukkige winnaar een nieuw tuinmeubel in het vooruitzicht (praten we maar niet over de branchevreemde iPad die vaak te onpas als prijs naar voren wordt geschoven).

Je Facebook bericht krijgt 1000 likes, wordt 500 keer gedeeld, levert 250 reacties op en levert 100 nieuwe Facebook Fans op. Succesvol zou je denken, maar wat gaat er gebeuren als de acties afgelopen is en de winnaar bekend is gemaakt?

Wat is het percentage van de deelnemers dat heeft meegedaan omdat ze jouw bedrijf/organisatie/merk/evenement willen volgen en daar betrokken bij zijn? En hoeveel deelnemers hebben gereageerd omdat ze initieel kans konden maken op een tuinmeubel?

Kijkend naar gehouden acties dan leert de ervaring dat daarna bij veel Facebook Pagina’s:

  • het aantal Fans gedurende de periode daarna (snel) weer daalt en
  • de betrokkenheid bij je Pagina (‘Praten over’) laag is (gevolgen voor je zichtbaarheid).

Wat zijn alternatieven?

Voor je aan een online actie (via Facebook) begint is het goed te bepalen wat je ermee wilt bereiken. Dat bepaalt namelijk sterk welke tactiek je kunt gebruiken. Is meer zichtbaarheid je doel, meer interactie met je fans/doelgroep, extra omzet genereren, meer websiteverkeer of heb je een ander doel?

Afhankelijk daarvan kun je onder andere:

  1. Gebruikmaken van een officiële app waarmee je de actie uitvoert. Eén van de aanbieders hiervoor is ShortStack (deels gratis).
  2. Verwijzen naar een speciaal actieformulier op je website.
  3. Sturen een email ter deelname (zelf goede ervaring mee).

Daarnaast zijn er diverse andere Facebook tools die je kunt inzetten:

  • Facebook Ads
  • Sponsored Stories
  • Promoted Posts
  • Page Post Ads
  • Facebook Offers (Aanbiedingen)

Naast deze tools is het blijvend belangrijk dat je een goed beeld van je doelgroep hebt. Op die manier kun je je Fan van relevante content voorzien. Daarmee creëer  je op een organische manier betrokkenheid waardoor hechtere relaties ontstaan.

Conclusie

Een ‘Like, Share en Win’ Facebook actie is eenvoudig uit te voeren, levert snel nieuwe ‘Likes’ en reacties op, maar brengt ook risico’s met zich mee. Je riskeert het verlies van je zorgvuldig opgebouwde Facebook Pagina en van je trouwe Fanbase. Ook is het de vraag of je hiermee de juiste doelgroep en fans aantrekt.

Kijk eerst wat je online wilt bereiken de komende periode en stem daar je strategie en content op af. Want Content is King, Engagement is Queen!

p.s.
Ben je benieuwd wat Facebook er zelf over zegt?
Hier vind je een video van hun ‘Promotions Guidelines Training‘.

Dit bericht werd geplaatst in Content Marketing, Social Media Marketing, Social Media Strategie. Bookmark de permalink .

4 reacties op Online communicatie via ‘Like, Share en Win’

  1. Pingback: 15 Stappen voor een succesvolle Facebook Contest | RATO Online Communicatie & Social Media Marketing

  2. Pingback: Een succesvolle Facebook Contest in 15 Stappen | RATO Online Communicatie & Social Media Marketing

  3. Pingback: Facebook Gedeelde Fotoalbums, Like en Win acties, case Promoted Tweet, de Paus als Selfie en ander Social Nieuws (13/09/2013) | RATO Online (Social Media) Marketing & Communicatie

  4. Pingback: Nieuwe regels voor Facebook acties: iPad of Kerstboom? | RATO 'Online (Social Media) Marketing & Communicatie

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s