Optimalisatie tips voor een hoge(re) positie in Google zoekresultaten

Drie grootste zoekmachine blogcoverBinnen een online strategie is zoekmachine marketing een belangrijke taktiek. Hoe zorg je ervoor dat je website hoog tussen de organische resultaten van zoekmachines komt te staan? In dit artikel tips waar je zelf invloed op hebt en mee aan de slag kunt.

Waarom is optimaliseren belangrijk?

Eén van de belangrijkste redenen voor het optimaliseren voor zoekmachines is het feit dat consumenten (B2C en B2B) bij de aanschaf van een product of dienst,  vaak eerst een zoekopdracht via een zoekmachine uitvoeren om zich te oriënteren.

Volgens de ‘Consumer Barometer‘ doet van de Nederlandse bevolking o.a.:

  • 56% dat voor reisgerelateerde producten en diensten
  • 50% dat voor technologische producten en diensten
  • 25% dat voor retailgerelateerde producten en diensten

Natuurlijke vs betaalde resultaten

Bij zoekmachine marketing heb je de keuze uit twee smaken: onbetaalde (of organische of natuurlijke) en betaalde zoekmachineresultaten. Het plaatje hieronder verduidelijkt beiden bij de zoekopdracht naar ‘buitenzwembad kopen’.

Optimaliseren voor zoekmachine SEO en SEO

Voorbeeld Google Organisch en Betaald Zoekresultaat

Stappenplan zoekmachine optimalisatie

Door zoekmachine optimalisatie wil je bereiken dat je website hoog scoort in de natuurlijke zoekresultaten. Veruit de grootste zoekmachine in Nederland is Google en het is daarom belangrijk dat vooral Google je website zo hoog mogelijk toont tussen de resultaten. Op deze pagina wordt uitgelegd hoe Google Zoeken werkt.

Welke stappen kun je nemen om de vindbaarheid van je website te verhogen?

-1- Verzamel zoekwoorden, denk vanuit je doelgroep

Verzamel eerst zelf zoveel mogelijk zoekwoorden die je product of dienst beschrijven en omschrijven. Maak vooral ook combinaties van woorden, de concurrentie voor een woord als ‘zwembad’ (longneck genoemd) is hoger dan de combinatie ‘buitenzwembad kopen’ of ‘waar kan ik een buitenzwembad kopen’ (longtail genoemd).

Wanneer je deze lijst hebt opgesteld, kijk er dan door de ogen van je doelgroep / klant naar. Een hulpmiddel daarbij is Google Analytics waarbij je kijkt naar zoekwoorden die je websitebezoekers gebruiken om op je website te komen.

Vraag persoonlijk eens aan je klant welke woorden en zinnen ze associëren bij je aanbod. Kijk ook binnen sociale media als Facebook, LinkedIn, Twitter en lees blogs, magazines en bladen. Vind uit waar je doelgroep over praat en haal er de kernwoorden uit.

Een ander, handig hulpmiddel is de tool ‘Google Keyword‘, onderdeel van Google Adwords hulpmiddelen (wel eerst een gratis account aanmaken). Deze tool (die binnenkort vervangen wordt door Google Zoekwoordenplanner) bied je een overzicht van wereldwijde en lokale maandelijkse zoekopdrachten en toont alternatieve zoekwoorden die je kunt gebruiken.

In de afbeelding hieronder de resultaten van de zoekopdracht ‘buitenzwembad kopen’.

Google Keyword Tool - voorbeeld buitenzwembad kopen

Voorbeeld Google Adwords Keyword Tool

-2- Verwerk je zoekwoorden strategisch op je website

Nadat je de belangrijkste zoekwoorden op papier hebt gezet, is het zaak deze op de juiste wijze op je website te ‘positioneren’. Hiervoor is een aantal locaties en posities belangrijk, waarvan hieronder een opsomming.

Allereerst een tip: probeer om relevant voor Google te zijn per pagina op je website één onderwerp te behandelen. En stem onderstaande items daar ook op af. Het verwerken ervan verloopt in de meeste gevallen via het Content Management Systeem (CMS) achter je website.

  • Title Tag (Paginatitel)
  • Metadescription (Omschrijving Pagina)
  • Headers (H1, H2, H3 Koppen en Tussenkoppen)

In de afbeeldingen hieronder vind je hier voorbeelden van. Ze zijn gebaseerd op de zoekopdracht ‘buitenzwembad kopen’ en tonen de resultaten van de website die als hoogst genoteerd staat in de organische zoekresultaten (per 12 juli 2013).

Het gebruik van Title Tag en Metadescription:

Title Tag en Metadescription

Title Tag en Metadescription

Het gebruik van Headers, Links en het Zoekwoord ‘zwembad(en)’ voor optimalisatie:

Website voor zwembaden Google optimalisatie

Website optimaliseren voor zoekwoorden

10 Extra tips voor zoekmachine optimalisatie

  • Vergeet niet foto’s en plaatjes op je website te voorzien van een beschrijving (alt-tekst)
  • Opsommingen wegen zwaarder dan standaard tekst
  • Plaats de belangrijkste informatie bovenaan de pagina
  • Beperk je zoekwoordgebruik per pagina tot maximaal 5% van alle tekst
  • Interne- en externe weblinks tellen ook mee
  • Gebruik geen ‘Lees verder’ maar geef links een ‘omschrijvende naam’
  • Gebruik een herkenbare domeinnaam
  • Beperk het gebruik van Flash en Javascripts
  • Houd altijd in het achterhoofd dat je in de eerste plaats schijft voor je doelgroep
  • En… zorg voor voldoende verse content… daar houden niet alleen zoekmachines van!

Bovenstaande stappen en tips zijn zeker niet alle mogelijkheden voor zoekmachine optimalisatie. Dat is ook niet de opzet van dit artikel. Het is vooral bedoeld als (basis)antwoord op vragen die ik regelmatig hoor van medewerkers van (MKB) organisaties.

Bonus

Voor een uitgebreid overzicht over zoekmachine marketing, biedt de Infographic ‘Google’s 200 Ranking Factors – The Complete List‘ uitleg over maar liefst 200 criteria die Google meetelt in de ranking van een website.

Google 200 Ranking Factors for websites


Succes met de tips en heb je zelf een tip voor basisgebruik van zoekmachine marketing via je website? 
Laat het hieronder weten! Naast dit weblog kun je me ook volgen via:

Linkedin account Raymond van ToorTwitter account Raymond van ToorFacebook account Raymond van Toor

Dit bericht werd geplaatst in Content Marketing, Online Marketing, Online Strategie, Social Media Strategie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s