Wat werkt het best: foto’s, video’s, links, tekst of hashtags op je Facebook Pagina?

Facebook Pagina BMWMet alle veranderingen die Facebook door blijft voeren, blijft het belangrijk om de juiste manieren te vinden om je Facebook Fans betrokken te houden bij je pagina. In dit artikel tips wat daarbij goed en minder goed werkt qua content.

Top 100 merken op Facebook vs. MKB

Uit een onderzoek onder de Top 100 merken op Facebook gedurende 1 mei t/m 30 juni 2013 (link onderaan dit artikel) is gekeken naar de manieren hoe deze merken Facebook Fans betrekken bij hun Facebook Pagina.

Welke content levert de meeste interactie op en wat zijn tips daarbij.

Zoals gezegd heeft het onderzoek betrekking op grote organisaties als Disney, Ferrari, Intel, BMW, Starbucks en MTV). Maar ook voor organisaties in het MKB kunnen de resultaten interessant zijn. Om van te leren en om zelf voordeel mee te doen en toe te passen.

Gebruik van video, foto, tekst, link en vragen

In de vermelde periode hebben alle merken samen 8.185 posts op Facebook geplaatst.

  • 6,5% daarvan is een video;
  • 74% een foto (veruit het meest);
  • 6% tekst;
  • 13,5% een link en
  • 1% een vraag.

De merken hebben in totaal 14.361 ‘engagements’ op hun geplaatste posts ontvangen. Denk daarbij aan o.a. een Like, Share, Reactie of een Tag.

Activiteit en Betrokkenheid per Facebook Post

Welk type content levert de hoogte betrokkenheid van je Facebook fans op?

 

Welk type content levert de meeste engagement van Facebook Fans op?

  • Met 9.412 ‘interacties’ per post overduidelijk foto’s!
  • Video’s volgt op een tweede plaats,
  • Gevolgd door tekstuele updates en
  • Links en vragen leveren de minste interactie op.

Wat verder opvalt is dat 80% van alle berichten bestaat uit visuele content (foto of video).  Gezien de hoge interactie van de Facebook Fans daarop een logische en goede keuze.

Hieronder een mooi voorbeeld één van de merken uit de top 10: Disney.

Facebook Pagina Disney - voorbeeld interactie op post

Disney – voorbeeld interactie op post

 

Lengte van de statusupdate

Een andere variabele die onderzocht is, is de lengte van een statusupdate. Kun je een post op Facebook beter uitgebreid maken qua aantal tekens of is het beter deze korter ‘van stof’ te houden?

Lengte van een statusupdate op Facebook

Aantal tekens van een statusupdate op Facebook

 

Is het aantal karakters van een Facebook Post van belang voor interactie?

Het onderzoek toont aan dat dit zeker het geval is:

  • Statusupdates tussen 50 en 99 tekens leveren de meeste interactie op;
  • Ook goed doen het statusupdates tussen 100 en 249 tekens;
  • Gebruik je tot 49 tekens dan wordt de interactie minder en
  • Vanaf 250 tekens in een update daalt de interactie op je Facebook Post.

Hieronder een voorbeeld van een ander merk uit de top 10: Ferrari.

Facebook Pagina Ferrari - voorbeeld aantal tekens post

Ferrari – aantal tekens in post

 

Gebruiken van hashtags (#)

Sindskort is het, net als bij Twitter, mogelijk om hashtags (#) toe te voegen in een Facebook Post. Hoe zetten de merken deze in en leidt de inzet ervan tot interactie?

Gebruik van hashtags in een Facebook Post

Gebruik van hashtags in een Facebook Post

 

Leveren hashtags interactie op?

Het is nog wat vroeg om hierover conclusies te trekken (kan pas sinds 12 juni jl.). De merken uit het onderzoek hebben in één op de vijf berichten een hashtag opgenomen op 30 juni 2013. Tot dusverre levert de hashtag de merken geen significant andere interactie op dan een Facebook post zonder hashtag.

Ook hierbij een voorbeeld van een merk uit de top 10 van het onderzoek: Starbucks.

Facebook Pagina Starbucks - voorbeeld gebruik hastag in post

Starbucks – gebruik hastag in post

 

Conclusie

Wil je een hoge mate van interactie op een statusupdate op je Facebook Pagina bereiken, zet dan visuele content in (foto of video), gebruik 50 tot 249 tekens en test zelf of het gebruik van hashtags meer engagement op je posts oplevert.

Wil je het gehele onderzoek zelf op je gemak doorlezen?
De link vind je hier: ‘Top Brands on Facebook: Content, Tactics & Engagement‘.

Voor meer nieuws, tips en informatie kun je mij ook volgen via:
Linkedin account Raymond van ToorTwitter account Raymond van ToorFacebook account Raymond van Toor

Dit bericht werd geplaatst in Content Marketing, Online Communicatie, Online Marketing, Social Media Marketing en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s