Tomorrowland boeit en bindt ook Online via Sociale Media

Tomorrowland ook online via Social media een succes

De 2013 Editie van het driedaagse festival ‘Tomorrowland’ in het Belgische Boom zit er op. Net als vorig jaar was het festival ook dit jaar vroegtijdig uitverkocht. Naast dit succes weet de organisatie ook online de fans en volgers via inzet van social media te boeien en binden.

Introductie Tomorrowland

Het dancefestival ‘Tomorrowland’ werd in mei dit jaar tijdens de bekendmaking van de International Dance Music Awards (IDMA) in Miami, na 2012, opnieuw verkozen tot het beste dancefestival ter wereld.

De eerste editie van het festival vond in 2005 voor 10.000 toeschouwers plaats en in 2013 konden 180.000 dancefans drie dagen van DJ’s, muziek en sfeer genieten in de Belgische plaats Boom. De kaartverkoop zorgde dit jaar zelfs voor een heus ‘wereldrecord’. Niet eerder was een festival zo snel uitverkocht als Tomorrowland in 2013.

Een festival met een uitstekende line-up (in 2013 o.a. Tiësto, Armin van Buuren, Avicii, Afrojack en David Guetta), een goede en klantvriendelijke organisatie vanuit ID&T (zetten onder meer vliegtuig in om bezoekers te vervoeren) en een wereldwijde naamsbekendheid zijn daar belangrijke redenen voor.

Inzet online kanalen

De inzet van social media doro ID&T is een mooi voorbeeld van het ‘Boeien & Binden’ van de doelgroep (bezoekers, danceminnend publiek).  De organisatie zet:

In dit artikel laat ik een aantal voorbeelden zien van ‘engaging’ berichten op deze social media. Allereerst is de vraag naar welk type content fans/volgers graag kijken en maakt dat ze terugkomen en betrokken blijven bij je evenement (of organisatie) en je social media.

Dit zijn onder andere:

  • Foto’s en video’s van ‘achter-de-schermen’;
  • Leuke, grappige of informatieve content die zij weer kunnen delen met hun vrienden;
  • Exclusieve content speciaal of eerder voor je fans beschikbaar gesteld;
  • Content waarmee je je fans betrekt en actief deelgenoot maakt en
  • Content die zij hebben gemaakt en die je als organisatie verspreid.

Hoe boeit en bindt Tomorrowland de doelgroep via de bovenstaand typen van content?

Achter-de-Schermen Content

In deze video van mei 2013 kondigt optredend DJ Josh Wink alvast aan dat hij een speciaal optreden gaat verzorgen, een leuke teaser voor de volgers.

Tomorrowland - behind the scenes content

Tomorrowland – behind the scenes content

Een impressie van waar je tentje komt te staan en hoe de sfeer op de camping is, wordt in deze video gegeven.

Tomorrowland - social media fan content

Video Tomorrowland op camping

Deelbare Content

Na de succesvolle Tomorrowland 2012 Editie werd een officiële ‘Tomorrowland 2012 | After Movie‘ uitgebracht. Alleen al op YouTube is de video tot nu toe al meer dan 84.750.000 keer bekeken en krijgt ruim 464.000 ‘likes’.

Tomorrowland - official aftermovie 2012

Tomorrowland – official aftermovie 2012

De introductie van deze video op de Facebook Facebook mag je ook een groot succes noemen, getuige de ruim 43.800 Likes, 1.700 Reacties en 23.200 delingen!

Tomorrowland - deelbare content

Tomorrowland – deelbare content

Een heel bijzonder moment vond plaats tijdens  het optreden van DJ Armin van Buuren. Tijdens zijn optreden maakt de nummer één DJ van de wereld bekend dat hij zojuist vader was geworden.

De organisatie postte hierover een Facebook bericht met een link naar de video met deze mededeling en de reactie van de DJ erop. Breaking nieuws wat zorgde voor een enorme interactie met 3.350 delingen, 33.800 likes en duizenden reacties.

Tomorrowland - Armin van Buuren opnieuw vader

Tomorrowland – Armin van Buuren opnieuw vader

Exclusieve Content

Om aanwezigen alvast een voorproefje te geven van ‘The Way to Tomorrowland’ toont deze video hoe bezoekers vervoert worden en hoe het er in het, speciaal ingezette, vliegtuig aan toegaat.

Tomorrowland - exclusieve content

Tomorrowland – exclusieve content

Vorig jaar bracht Tomorrowland een maand na het festival video’s van interviews met DJ’s die opgetreden hadden. Dit interview met DJ Avicii heeft tot nu toe bijna 43.000 views.

Tomorrowland - exclusieve content via interviews

Tomorrowland – exclusieve content via interviews

Participerende Content

Wat doe je als je festival al ruim van tevoren uitverkocht is en je daarmee vele liefhebbers teleur hebt moeten stellen? En hoe wil je fans buiten België of Europa mee laten genieten?

Tomorrowland heeft daarvoor via het YouTube kanaal alledrie de dagen live uitgezonden. Eén van diegene die daarnaar gekeken heeft, was ikzelf en heb daardoor van een aantal optredens mee kunnen genieten. En ik niet alleen maar met mij honderduizenden anderen. Zelf nu, de week na het festival, kijken nog steeds mensen ruim 10.000 mensen naar de herhaling van dag 3.

Tomorrowland - participerende content

Tomorrowland – participerende content

Nog een interactieve component zat in de chatfunctie die rechts naast het videoscherm getoond werd. Kijkers konden daarop real-time hun mening doorgeven.

Een leuke foto met daarop twee festivalgangers krijgt ook veel reacties op Facebook. Laten zien hoe je gasten of fans genieten en het naar hun zin hebben, is de beste promotie voor je evenement.

Tomorrowland - fan content

Tomorrowland – participerende content

Fan Content

Tweets van aanwezigen of fans worden door Tomorrowland af en toe geretweet. Het gaat dan wel om tweets van DJ’s of ‘celebrities’ zoals onderstaande van Doutzen Kroes.

Of deze tweet van DJ Tiësto.

Conclusie

Tomorrowland is een succesvol festival getuige de onderscheidingen, het al vroeg voortijdig uitverkocht zijn en de bezoekers die werkelijk van heinde en verre naar België komen. Buiten dat is het evenement ook erg actief op social media als Facebook, YouTube en Twitter. Zowel voorafgaand, tijdens als de periode na het festival.

En de uitingen worden door de fans en doelgroep gewaardeerd als je kijkt naar:

  • de aantallen views van de YouTube video’s;
  • de waarderingen die de video’s krijgen;
  • de aantallen likes, reacties en delingen van Facebook Posts en
  • de 490.000 volgers die het Twitter account telt

Als er al een puntje van kritiek is, dan mag de organisatie wat mij betreft meer fan content delen via hun eigen social media kanalen. Maar misschien is dat een bewuste keuze.

Tomorrowland laat zien dat je in de eerste plaats een goed product (lees hier jouw product of dienst) moet hebben waar mensen bij willen zijn (af willen nemen). Indien je ze daarna daarbij betrekt via boeiende content, op gezette tijden en op de juiste media, krijg je er een trouwen klant en ambassadeur voor terug!

Dit bericht werd geplaatst in Content Marketing, Online Communicatie, Online Marketing, Online Strategie, Social Media Marketing en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s