Facebook Gedeelde Fotoalbums, Like en Win acties, case Promoted Tweet, de Paus als Selfie en ander Social Nieuws (13/09/2013)

Paus als selfie op Twitter - virale hit
Afgelopen periode was er weer veel nieuws uit de wereld van online marketing, communicatie en sociale media. In dit artikel vind je een samenvatting van enkele belangrijke ontwikkelingen, van opvallend nieuws en handige tips.

Facebook nieuws

Facebook: embedded posts voor iedereen beschikbaar

Vanaf augustus 2013 is het voor iedereen mogelijk om een Facebook Post te embedden op een externe website of een blog. Aan deze mogelijkheid zijn een aantal features toegevoegd. Zo kun je een video voortaan rechtstreeks in de embedded post afspelen. Zie de post hieronder die afkomstig is van de Facebook Pagina van Blof.

Ook kun je dit Facebook bericht zelf weer rechtstreeks vanaf mijn (externe) blog embedden naar een andere, externe website. Klik daarvoor rechtsboven naast ‘Like Page’ op het driehoekje voor de code. Tot slot heeft Facebook de embedded posts beter passend gemaakt voor mobiele weergave.

Facebook: gedeelde fotoalbums

Heb je op je persoonlijke Facebook Profiel weleens een fotoalbum aangemaakt? En zou je het leuk vinden als ook anderen daar foto’s aan toe kunnen voegen? Dan kan dat vanaf nu via de optie om dit fotoalbum te delen.

Samen met je Facebook vrienden kun je per album maximaal 200 foto’s met elkaar delen. Het voorbeeld van hoe je een fotoalbum kunt delen, vind je hieronder vanuit mijn persoonlijke profiel.

Facebook Fotoalbum delen via Persoonlijk Profiel

Facebook Fotoalbum delen via Persoonlijk Profiel

Facebook: nieuwe regels prijsvragen en contests

Wilde je als Midden- en Kleinbedrijf (MKB) een actie op je Facebook Pagina houden, dan was je daarvoor voorheen aangewezen op apps. Of, zoals ik eerder in ‘Online Communicatie via Like, Share en Win‘ beschreef, maakte je gebruik van een dergelijke, niet toegestane actie.

Maar Facebook komt je als ondernemer tegemoet want het heeft de regels in je voordeel aangepast. Je mag namelijk voortaan wel een ‘Like & Comment’ actie houden!

In het kort de nieuwe regels voor een actie via je Facebook Pagina:

  • als onderdeel van je prijsvraag mag je vragen om een bericht te Liken;
  • ditzelfde mag je doen voor het vragen van een reactie op je bericht;
  • ook mag je vragen om aan je Pagina een bericht te sturen;
  • je mag likes als ‘stemmechanisme’ gebruiken;
  • je mag NIET vragen om het bericht te delen;
  • je mag niet vragen een foto  te taggen waar de deelnemer NIET opstaat en
  • je dit soort acties NIET uitvoeren via een Persoonlijk Profiel.

In dit document ‘Facebook Promotion Guidelines‘ vind je meer informatie.

Facebook: persoonlijk profiel aanvullen met professionele vaardigheden

Op LinkedIn is het al enige tijd mogelijk om je ‘Vaardigheden en Deskundigheid’ per item op te geven. Facebook gaat ook die kant op en maakt het mogelijk om Professionele Vaardigheden aan de informatie op je persoonlijke profiel toe te voegen.

Facebook invoeren Professionele Vaardigheden

Facebook invoeren Professionele Vaardigheden

Facebook: groter formaat afbeelding in post met link

Misschien is het je al opgevallen dat Facebook foto’s van afbeeldingen in posts met een externe link groter weergeeft. Zie onderstaande plaatje van de oude en de nieuwe weergave.

Foto uit link groter weergeven in Facebook Post

Foto uit link groter weergeven in Facebook Post

Dit betekent dat het formaat van foto’s – ook voor een optimale weergave in advertenties – anders wordt. Jon Loomer heeft hiervoor een handig overzicht opgesteld.

Afmetingen Facebook foto voor Ads en Links

Afmetingen Facebook foto voor Ads en Links

Facebook: like optie voor evenementen

Tot slot test Facebook – nu nog op beperkte schaal – het toevoegen van een ‘Like-knop’ aan een evenementpagina. Zo is het mogelijk om een evenement rechtstreeks een ‘Vind ik leuk’ te geven. Waarvan uiteraard je Facebook vrienden op de hoogte worden gebracht.

Twitter nieuws

Facebook: beursgang

Via een tweet maakte Twitter deze week bekend de langverwachte eerste stap richting een beursgang te gaan zetten. Op Nu.nl is hierover meer te lezen inclusief een video met nadere toelichting.

Twitter: manieren van inzet van tweets

De afgelopen periode kwam een aantal manieren in de media voorbij hoe mensen Twitter inzetten en gebruiken. En dit niet altijd in positieve zin!

Zo was er de boze klant die 1.000 dollar betaalde voor een promoted tweet om te klagen over British Airways. Tijdens zijn vlucht is zijn bagage onderweg kwijtgeraakt en ondanks diverse pogingen kreeg hij geen contact met de klantenservice. Zijn actie is onder meer op NBC en CNN geweest, of hij zij koffer inmiddels terug heeft, is niet bekend.

Promoted tweet om onvrede te uiten

Promoted tweet om onvrede te uiten

Welke lering je als organisatie uit dit fiasco kunt trekken, lees je in ‘5 Lessons from the British Airway’s Twitter Fiasco‘.

Ook de paus kwam via Twitter in het nieuws en nog wel via een zogeheten ‘Selfie’ (sindskort een woord in de Engelse versie van het Van Dalen Woordenboek). Hij ging met enkele Italiaanse jongeren op de foto en de tweet daarover van de poster werd een virale hit.

Paus door selfie virale hit op Twitter

Paus door selfie virale hit op Twitter

Deze week vooral nieuwtjes en ontwikkelingen over of van Facebook en Twitter.
Benieuwd of je er iets aan hebt of mee kunt en uiteraard alvast een leuk weekend gewenst!

Heb je een opmerking, aanvulling of tip voor dit blog?
Mail die dan aan: raymondvantoor(at)gmail(dot).com
Voor meer nieuws, tips en informatie kun je mij ook volgen via:
Linkedin account Raymond van ToorTwitter account Raymond van ToorFacebook account Raymond van Toor

Dit bericht werd geplaatst in Online Communicatie, Online Marketing, Social Media Marketing en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.