Facebook Post Bewerken, Twitter Alert, Google Hashtag, LinkedIn Sponsored Job, Pinterest Promoted Pin en ander Online & Social Nieuws (27/09/2013)

Facebook Post bewerken

In deze post heb ik ontwikkelingen en nieuws uit de ‘Online Marketing & Social Media’ wereld van de afgelopen periode voor je samengevat. Aangevuld met opvallend nieuws en handige tips uit de diverse media.

Social Media nieuws

Wijzigen (editen) Facebook Bericht na publiceren

Is het weleens voorgekomen dat je een Facebook bericht geplaatst hebt waarvan je achteraf zoiets had van: “… de tekst klopt toch niet helemaal”? En dat je daarna de post verwijderde, aan een nieuwe begon en deze postte? Dan is er goed nieuws voor je, want vanaf nu kun je een Facebook bericht achteraf aanpassen.

Facebook Bericht achteraf Wijzigen (Editen)

Facebook Bericht achteraf Wijzigen (Editen)

Waarna je daarna de ‘edit’ historie terug kunt zien.

Historie zien van een gewijzigd Facebook Bericht

Historie zien van een gewijzigd Facebook Bericht

Deze mogelijkheid wordt de komende tijd eerst beschikbaar gemaakt voor webinterface en Android app, ondersteuning voor iOS volgt daarna spoedig.

Facebook handleiding voor ouders

Deze week bracht Facebook een handleiding uit voor ouders en opvoedkundigen om samen met kinderen Facebook bespreekbaar te maken op gebied van gebruik en privacy. Het document ‘Facebook for Educators en Community Leaders‘ stipt onder andere het basisgebruik van social media, privacyinstellingen en misbruik en het rapporteren daarvan aan.

Twitter Alerts

Twitter Alerts‘ is een nieuwe dienst die in het leven wordt geroepen om gedurende aan crisis of noodsituatie een tweet aan je te kunnen versturen. Je kunt deze tweets herkennen aan het oranje ‘belletje’ zoals hieronder in het plaatje. Als voorbeeld worden voorbeelden genoemd als de bomexplosie tijdens de marathon van Boston en de aardbeving en tsunami in Japan.

Twitter Alerts

Twitter Alerts

De dienst is nog niet beschikbaar in Nederland. Als dat wel het geval is, kunnen onder andere overheidsinstellingen en hulporganisaties hier gebruik van maken.

Twitter laat foto’s meer opvallen in embedded tweets

Wanneer je een tweet met een foto kopieert en embed op je website of blog, wordt de afbeelding voortaan gecentreerd en groter weergegeven. En zoals je bij een normale tweet kunt, kun je ook rechtstreeks vanuit deze tweet een reply of retweet versturen.

 

LinkedIn Sponsored Jobs

Een vacature binnen je organisatie meer zichtbaarheid geven, kan door deze (betaald) als ‘Sponsored Job‘ in de nieuwsfeed van LinkedIn gebruikers te laten verschijnen. In eerste instantie voor Engelstalige LinkedIn gebruikers, maar op korte termijn voor iedereen mogelijk.

De vacature is hiermee zichtbaar via desktop, webinterface als Android- en iOS app.

LinkedIn Sponsored Jobs

LinkedIn Sponsored Jobs

Pinterest Promoted Pins

Gebruik je Pinterest binnen je marketingmix en wil je een bepaalde ‘pin’ meer zichtbaarheid geven? Dan is het nog even wachten maar deze (advertentie)mogelijkheid komt eraan via Promoted Pins.

Pinterest Promoted Pin

Pinterest Promoted Pin

Content nieuws

Hashtags in Google zoekresultaten

Het belang van hashtags zal verder toenemen in de zoektocht naar relevante informatie en kan voor meer online zichtbaarheid van je organisatie zorgen. In Amerika en Canada is Google namelijk begonnen met het tonen van zoekresultaten op basis van een Google+ hashtag.

Hashtags van Facebook en Twitter worden in eerste instantie niet weergegeven, maar daar kan onder de weergegeven (Google)resultaten ook naar gezocht worden via een nieuwe zoekopdracht.

Weergave hashtags in Google zoekresultaat

Weergave hashtags in Google zoekresultaat

Google versleuteld organische zoekresultaten

Google voert een belangrijke wijziging door voor organisaties die Google Analytics gebruiken. Zoeken kan via Google namelijk alleen nog maar via beveiligd ‘https verkeer’. Daardoor zijn organische zoektermen voor Analytics beheerders niet meer zichtbaar, zie ‘not provided’ in het plaatje hieronder van één van ‘mijn’ Analytics accounts.

De resultaten zijn wel zichtbaar als je het AdWords advertentieprogramma van Google gebruikt. Aan de ene kant komt deze versleuteling de privacy ten goede, aan de andere kant is dit ook goed voor de advertentie-inkomsten van Google.

Zichtbaarheid organische zoekresultaten Google

Zichtbaarheid organische zoekresultaten Google

Over de consequenties voor organisaties en marketeers heeft online & social specialist Lee Odden het artikel ‘What Google’s Omission of Organic Keyword Data (not provided) Means for Search, Social & Content Marketers‘ gepubliceerd.

Tot slot enkele opvallende / leuke artikelen

Toezichthouders in New York delen (hoge) boetes uit voor neprecensies
Regionale omroepen in Nederland lanceren gezamenlijke nieuwsapp
Is WhatsApp het nieuwe ‘Facebook’ van India?
‘Linkedin hackt e-mailaccounts en steelt contactenlijsten’
YouTube biedt 150 gratis en rechtenvrije liedjes aan voor gebruik in video’s
Google voert nieuw algoritme ‘Hummingbird’ door
– Online marketing scoort laag bij MKB

Heb je een opmerking, aanvulling of tip voor dit blog?
Mail die dan aan: raymondvantoor(at)gmail(dot).com
Voor meer nieuws, tips en informatie kun je mij ook volgen via:
Linkedin account Raymond van ToorTwitter account Raymond van ToorFacebook account Raymond van Toor

Dit bericht werd geplaatst in Content Marketing, Online Communicatie, Online Marketing, Social Media Marketing. Bookmark de permalink .

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s