Nieuwe regels voor Facebook acties: iPad of Kerstboom?

Facebook Like and WinDe regels voor het houden van een actie of promotie via de tijdlijn van een Facebook Pagina zijn behoorlijk versoepeld. Nog steeds is niet alles toegestaan. Maar Facebook maakt het houden van een promotie voor (MKB) ondernemers wel een stuk eenvoudiger. 

Nieuwe regels Facebook acties

Je hebt als organisatie iets te vieren of je wilt graag je nieuwe collectie promoten. Misschien wil je je fans belonen voor hun loyaliteit of wil je meer naamsbekendheid genereren. Eén van de mogelijkheden om dat te bereiken is een promotie of actie via je Facebook Pagina.

Voorheen was je daar officieel voor aangewezen op een externe applicatie. Veel Facebook Pagina beheerders gebruikten als alternatief echter niet toegestane methoden als ‘Like, Share en Win’ acties.

Via nieuwe regels voor acties komt Facebook (kleinere) organisaties en (MKB) ondernemers tegemoet. Acties mogen voortaan ook via de tijdlijn van een Facebook Pagina verlopen.

Welke acties mogen wel?

Het leuke plaatje voor je actie is ontworpen en klaar. Deze afbeelding wil je op de tijdlijn van je Facebook Pagina publiceren als ‘teaser’ voor je actie.

Wat mag je daarbij als voorwaarde voor deelname aan deze actie doen?

  • vragen om het Facebook bericht te liken (Like en Win);
  • vragen om een reactie op het Facebook bericht (antwoord op een vraag);
  • vragen om een bericht te plaatsen op de Pagina (delen favoriete foto);
  • vragen om een privébericht te sturen aan de Pagina (idem);
  • uit het verzamelde aantal likes een winnaar kiezen (stemmechanisme) en
  • de winnaar via je Facebook Pagina bekendmaken.

Welke acties mogen niet?

Als voorwaarde voor deelname aan je actie mag je NIET:

  • vragen het bericht te delen op een persoonlijk profiel (‘Share en Win’)
    -> deelt iemand berichten niet openbaar dan zie jij als beheerder deze deelname niet
  • vragen of iemand zich wil taggen op een foto waar diegene niet opstaat
  • vragen om je Facebook Pagina te liken
    -> vragen om te liken mag, als de actie en deelname maar via de tijdlijn verloopt
Niet toegestane Facebook 'Like, Share en Win' acties

Niet toegestane Facebook ‘Like, Share en Win’ acties

Voorbeelden van toegestane Facebook acties

Hieronder vind je een aantal voorbeelden van acties die ik ben tegengekomen op Facebook Pagina’s. Deze acties voldoen aan de nieuwe regels en zijn wellicht ook handig als inspiratie voor een toekomstige actie.

Het eerste voorbeeld is deze actie op de Facebook Pagina van ICI Paris XL Nederland:

ICI PARIS XL Facebook actie

ICI PARIS XL Facebook actie

Het volgende voorbeeld is een actie op de Facebook Pagina van Odorex Deo:

Odorex Deo Facebook actie

Odorex Deo Facebook actie

Hi plaatste deze actie op de Facebook Pagina:

Hi Facebook actie

Hi Facebook actie

Deze actie hield Thuisbezorgd.nl via de Facebook Pagina:

Thuisbezorgd.nl Facebook actie

Thuisbezorgd.nl Facebook actie

En tot slot is deze actie te vinden op de Facebook Pagina van V&D:

V&D Facebook actie

V&D Facebook actie

Risico’s

Vanuit Amerika komen berichten dat Facebook strenger gaat controleren op acties die niet zijn toegestaan. Op de website van Fanpage Competitions worden daarvan enkele voorbeelden gegeven in het artikel ‘Facebook Timeline Contests – Putting Page Owners in FB Jail!‘.

Hierbij heeft Facebook o.a. berichten gefilterd op de woorden ‘Share with your friends’.

Tips en aanbevelingen

Onderstaande tips hebben vooral betrekking op de procedure rond de actie. Denk bijvoorbeeld aan het duidelijk vermelden van zaken als:

  1. hoe iemand deel kan nemen
  2. hoe lang de actie loopt
  3. hoe je de winnaar selecteert
  4. hoe je de winnaar bekendmaakt
  5. hoe je de winnaar contacteert

Win een iPad of een kerstboom?

Houd daarnaast de prijs dicht bij jezelf, je organisatie en je Facebook fans. Een tuincentrum, sieradenwinkel of meubelzaak waar je een iPad kunt winnen, blijft een vreemde combinatie.

En wat is nu leuker – met de feestdagen in het vooruitzicht – dan kans maken op een volledig ingerichte kerstboom bij je favoriete tuincentrum. Waar je tijdens de kerstdagen en oud & nieuw van kunt genieten!😉

Ingerichte Kerstboom met Cadeau's

Facebook actie – win een Ingerichte Kerstboom

Wil je de officiële regels zelf een keer doorlezen? Je vindt ze via ‘Facebook Promotions Guidelines‘ en via dit (te downloaden) PDF-document ‘Facebook Promotion Guidelines.

Dit bericht werd geplaatst in Online Communicatie, Online Marketing, Social Media Marketing en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s