Stappenplan inplannen bericht op een Facebook Pagina (update)

Blog - Facebook bericht plannen Stap voor Stap(Update) Als beheerder van de Facebook Pagina van je bedrijf of organisatie hoef je voor het posten van een nieuw bericht niet de gehele dag beschikbaar te zijn. Facebook bied je namelijk de mogelijkheid om berichten vooruit in te plannen. In dit artikel laat ik je stap voor stap zien hoe dat werkt.

Bericht inplannen op je Facebook Pagina

Hieronder laat ik je stap-voor-stap zien hoe je één of meerdere berichten op je Facebook Pagina vooruit in kunt plannen. Handig om te weten, dit kun je doen tot 6 maanden vooruit met een tussenpoze van 10 minuten per bericht.

Benieuwd hoe het werkt? Lees dan verder…

Update 2 januari 2014: ingeplande berichten zijn vanaf nu wel aan te passen!

Stap 1 – Stel zoals je gewend bent je bericht op

Facebook bericht plannen

Stap 2 – Klik op het icoon met het klokje

Facebook bericht plannen II

Stap 3 – Selecteer de datum van je publicatie

Facebook bericht plannen III

Stap 4 – Kies het tijdstip van je publicatie

Facebook bericht plannen IV

In principe kun je nu op ‘Plannen’ klikken om je bericht voor dat tijdstip in te plannen. Je hebt echter ook een aantal extra opties. Het kan zijn dat je bericht niet voor iedereen even interessant is en dat je je wilt richten op een bepaalde doelgroep (deel van je Fans).

Wil je dat? Volg dan onderstaande stappen.

Stap 5 – Bepaal de doelgroep van je bericht

Als je op ‘Openbaar’ klikt verschijnen de opties waarmee je het publiek voor je bericht kunt beperken. Je hebt daarbij de keuze uit ‘Locatie’ en ‘Taal’. Nadat je de eerste letters hebt ingegeven, verschijnen vanzelf al opties voor landen en plaatsnamen.

Facebook bericht plannen V

In onderstaand voorbeeld is het publiek voor de toekomstige post beperkt tot fans uit Nederland die afkomstig zijn uit Nijmegen, Druten en Beneden-Leeuwen en die Nederlands als taal hebben ingesteld.

Facebook bericht plannen VI

Ben je tevreden met je instellingen? Klik dan op ‘Plannen’ en je bericht staat klaar!

Facebook bericht plannen VII

Als het goed is verschijnt deze melding nu op je scherm.

Facebook bericht plannen VIII

Proficiat, je hebt het Facebook bericht klaarstaan voor publicatie. Maar waar kun je dit ingeplande bericht terugvinden en kun je dit achteraf nog wijzigen? Lees daarvoor nog even verder.

Extra – Je ingeplande bericht bekijken

Je kunt op twee locaties zien of je berichten ingepland hebt. De eerste is bovenaan het Administratiepanel van je Facebok Pagina. In dit voorbeeld staat daar ons bericht vermeld.

Stel dat je met meerdere beheerders berichten kunt plaatsen dan zie je hier in één oogopslag hoeveel berichten klaarstaan.

Facebook bericht plannen IX

Extra – Je ingeplande bericht wijzigen

Klik je in bovenstaand plaatje op ‘activiteitlogboek’ dan zie je je bericht verschijnen. Als meerdere berichten ingepland staan, zie je deze allemaal onder elkaar.

Zoals je uit onderstaand plaatje kunt opmaken, kun je (door op het omgekeerde driehoekje te klikken) je bericht achteraf aanpassen. Dat kan als je het tijdstip wilt wijzigen of als je je bedenkt en het bericht wilt verwijderen.

Helaas biedt Facebook op dit moment geen mogelijkheid om de tekst, foto of video van je bericht achteraf te wijzigen. Wil je dat wel dan zul je je bericht eerst moeten verwijderen en een nieuw bericht aan moeten maken.

Facebook bericht plannen X

Update 2 januari 2014

Facebook laat 2014 goed beginnen, vanaf nu is je ingeplande bericht achteraf aan te passen!

Bewerken ingeland Facebook Bericht

Bewerken ingeland Facebook Bericht

Conclusie

Het is prettig dat je berichten op je Facebook Pagina ruim van te voren klaar kunt zetten en in kunt plannen. Handig als je werkt met een (gezamenlijke) contentkalender waarin je voor een langere periode vooruitkijkt. Als Facebook er nu ook nog voor zorgt dat je een bericht achteraf aan kunt passen, is de cirkel helemaal rond!

Met het kunnen bewerken van ingeplande berichten is de cirkel nu rond!

Succes met het plannen van je berichten en mocht je daarbij iets aan dit stappenplan gehad hebben, laat het via een reactie, tweet of bericht op Facebook weten. Wellicht kunnen andere beheerders er hun voordeel ook mee doen.

Dit bericht werd geplaatst in Content Marketing, Online Communicatie, Social Media Marketing en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s