7 Stappen naar een Optimale Contentstrategie

Contentstrategie in 7 StappenEén van de hot-items is momenteel het opstellen van een contentstrategie. Een strategie die gericht is op het produceren en publiceren van informatie, gericht op de (ideale) doelgroep. In dit artikel komen de stappen van doel bepalen tot succes meten aan bod.

Opstellen van een Contentstrategie

Door het delen en publiceren van kennis en informatie (content) bouw je als bedrijf, ZZP, vereniging of stichting een relatie met je klanten, leden of achterban op. Een relatie die kan leiden tot een community waarin mensen loyaal naar jou en je organisatie toe zijn.

Een goede contentstrategie is daarbij een must en daarover heeft online marketingbureau Intergage een infographic gemaakt. Daarin wordt een zeven stappenplan bescheven en deze stappen licht ik in deze blogpost toe.

Contentplan in 7 Stappen

Stap 1 : Wat wil je via het delen van content bereiken?

Denk aan doelen als:

  • Leadgeneratie
  • Verkopen
  • Naamsbekendheid
  • Reputatiemanagement
  • Autoriteit in branche of op vakgebied zijn
  • Reputatiemanagement
  • Community opbouwen
  • Service en support verlenen

Stap 2 : Wie wil je met deze content bereiken?

  • Wie is je doelgroep?
    -> maak deze zo specifiek mogelijk en maak daarin keuzes
  • Hoe ziet je ideale klant eruit?
    -> leeftijd, geslacht, interesses, hobbies en geef deze persoon een gezicht (foto?)
  • Waar is deze ideale klant online en offline te vinden?
    -> websites, social media, evenementen, kranten, magazines, etc.
  • Waarover leest en schrijft je ideale klant?
    -> welke onderwerpen boeien, welke zoekwoorden worden gebruikt

Stap 3 : Welke onderwerpen en hoe leg je deze vast?

  • Beschrijf in hoofdlijnen de onderwerpen en items voor komend jaar
    -> een productlancering, eigen en externe evenementen, sponsoring, feestdagen, etc.
  • Geef zo gedetailleerd mogelijk de invulling voor de komende drie maanden
  • Neem deze informatie op in een contentkalender
    -> persoonlijk vind ik Google Agenda  of Google Spreadsheet prettig werken
    -> je kunt eenvoudig de kalender online delen en samen aanvullen en bewerken

Stap 4 : Kies het type content en maak je publicatie?

Kijk naar je doelen (stap 1) en hoe je die het best kunt bereiken. Wil je bijvoorbeeld als autoriteit bekendstaan, dan zijn een ebook, whitepaper of webinar geschikte contenttypen. Is een community opbouwen je doel, dan kunnen foto’s en video’s daar aan bijdragen. En is service en support je doel dan is een handleiding of supportmanual zeer geschikt.

Mogelijke opties:

  • Blogpost
  • Artikel
  • Tekst, foto of video
  • Webinar
  • Workshop
  • Interview
  • Referentiecase
  • Powerpoint presentatie
  • Handleiding
  • Whitepaper, rapport of checklist
  • Ebook
  • Persbericht
  • Advertentie

Houd tijdens het opstellen van je content (of dat nu een bericht, post of artikel is) rekening met Search Engine Optimization (SEO) en de vindbaarheid in zoekmachine. En probeer je content aan te passen aan de fase van de koopcyclus waarin je suspect, prospect of klant zich bevindt.

Customer Life Cycle

Customer Life Cycle

Zo is SEO vooral belangrijk in de Awareness fase (gevonden worden voor aanschaf), kan een webinar tijdens de Consideration fase ingezet worden (toelichten van je aanbod) en kan een blogpost bijdragen in de Retention fase (op de hoogte houden na aanschaf).

Hierover meer in een volgende blogpost.

Stap 5 : Op welk platform / kanaal publiceer je content?

Kies dat medium wat het best past bij het type content dat je gebruikt (stap 4). Oók belangrijk, kies dat kanaal of die kanalen waarmee je je ideale klant bereikt. Want het is zonde van tijd en geld, als je zorgvuldig opstelde content slechts een beperkt aantal lezers bereikt omdat je het verkeerde medium hebt ingezet!

Mogelijkheden:

  • Blog
  • Website
  • Speciale landingspagina
  • Social media
    -> Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Pinterest, Instagram, YouTube, Slideshare
  • Digitale nieuwsbrief
  • Online persdienst
  • Externe online (nieuws)bronnen

Stap 6 : Promoot je bericht

Kijk na publicatie van het bericht naar:

  • Verspreiding via social media (denk aan Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+)
  • Zorg dat bezoekers het bericht zelf kunnen delen (social media buttons)
  • Verstuur een digitale nieuwsbrief met één of meerdere nieuwsitems erin
  • Zorg voor een RSS-feed mogelijkheid op je website
  • Reageer op reacties en geef feedback
  • Maak gebruik van advertentiemogelijkheden via bijvoorbeeld Facebook

Stap 7 : Analyseer of je succes hebt

Dan kan in eerste instantie vrij eenvoudig en gratis via:

Bovenstaande stappen bieden een overzicht voor het opstellen van een contentstrategie. De uitwerking is zeker niet volledig, daarvoor zul je zelf met je team, collega’s van andere afdelingen en klanten aan de slag moeten.

Dat is een leuk proces waarmee je interne betrokkenheid, enthousiasme en draagvlak creëert. De 7 stappen worden hieronder nogmaals in een infographic weergeven.

7 Stappen voor een Optimale Content Marketing Strategie

Dit bericht werd geplaatst in Content Marketing, Online Communicatie, Online Marketing en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s