Instagram Direct, Facebook Bereik, Twitter DM, YouTube Rewind & Livestream, Reclamecode Social Media en meer

RATO Blog - headerIn één artikel weer opvallend nieuws, belangrijke ontwikkelingen en handige tips van afgelopen periode uit de wereld van Social Media. Aangevuld met jaaroverzichten van 2013 namens YouTube, Facebook en Twitter.

Instagram Direct

Via Instagram Direct is het mogelijk om privéberichten (foto of video) aan maximaal 15 personen te sturen. Deze berichten worden niet in een overzicht, in zoekresultaten of op je profiel weergegeven. Onderstaande video laat je zien hoe het werkt.

YouTube LiveStream

Heb je een evenement, open dag of presentatie gepland en wil je daar zoveel mogelijk mensen van laten meegenieten? Dan maakt Google dat via een livestream mogelijk voor alle geverifieerde YouTube accounts.

Om het nog interactiever te maken en je fans hierbij te betrekken, kun je tegelijkertijd een Google+ Hangout on Air aan je uitzending koppelen.

Advertenties op Google Plus

Google test het reclame maken op Google Plus via Promoted Post Ads of +Post Ads.  Een mooie stap, want daarmee kunnen bedrijven hun Posts op Google+ ook buiten dit sociale netwerk tonen. Toyota is één van de merken die ermee mocht testen, zoals de video hieronder laat zien.

Facebook Nieuws

Layout veranderd toch niet

Zit je al enige tijd te wachten op de door Facebook aangekondigde nieuwe layout voor je Timeline? Dan is er slecht nieuws voor je, die komt er voorlopig namelijk niet.

Nieuwe layout Facebook Timeline

Nieuwe layout Facebook Timeline

Over een mogelijke reden is op de website van AllThingsD een interessant en boeiend artikel te lezen ‘Facebook Wants to Be a Newspaper, Facebook Users Have Their Own Ideas‘.

Samengevat: mensen willen op de hoogte blijven van vrienden en familie, Mark Zuckerberg wil er een algemene ‘best personalized newspaper in the world’ van maken. Benieuwd of Mark de gebruikers of de aandeelhouders als uitgangspunt houdt.

Breedte Embedded Facebook Post aan te passen

Een bericht op Facebook is al enige tijd eenvoudig te embedden op een website of blog. Dat wordt nog prettiger gemaakt doordat je de breedte van de Embedded Post kunt instellen. Dit kan van minimaal 350 tot maximaal 750 pixels.

Breedte aanpassen Embedded Facebook Post

Breedte aanpassen Embedded Facebook Post

Op mobiele websites neemt een Embedded Post automatisch de breedte van de betreffende container aan.

Afname organisch bereik Facebook Pagina Post

Afgelopen week deed het artikel ‘Facebook Admits Organic Reach Is Falling Short, Urges Marketers to Buy Ads‘ op AdAge Digital veel stof opwaaien. Facebook geeft erin toe dat het het algoritme zo aangepast heeft, dat (organisch) minder fans een bericht van een Facebook Pagina te zien krijgen.

Wil je als organisatie meer fans bereiken met je post, dan stelt Facebook voor één van hun advertentievormen (promoted post, boosten van post, advertentie) in te zetten. Dit levert veel (verbolgen) reacties op internet op, met name vanuit het Midden- en Kleinbedrijf. Zie de artikelen op Topdogsocialmedia, The Social Media Hat en Social Media Fuze.

Twitter foto versturen via DM

Via je mobiele telefoon een foto versturen via een Direct Message (DM) vanuit Twitter. Het kan voortaan en Twitter schuift daarmee richting het populaire What’s App op. Extra makkelijk maakt Twitter het bereiken en bekijken van je DM’s. Daarvoor wordt prominent een envelopje of tab in de navigatiebar getoond.

Twitter Direct Message met foto

Twitter Direct Message met foto

Reclamecode Social Media

“Het is voor consumenten soms volstrekt onduidelijk dat bedrijven betalen voor berichten op social media. De Reclamecode Social Media verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door #spon aan je bericht toe te voegen”.

Dit is wat de directeur Stichting Reclame Code over de nieuwe code zegt. De code treedt 1 januari 2014 in werking voor reclamecampagnes op social media als Facebook en Twitter.

Initiatiefnemer DDMA voegt daar aan toe: “Een adverteerder mag op een eigen forum niet zomaar alle negatieve reacties verwijderen, dat is misleidend”. Op de website van DDMA vind je een link om de nieuwe code als PDF te downloaden.

Facebook Jaaroverzicht 2013

Facebook kijkt met deze video terug op hoogte- en dieptepunten uit 2013.

Heb je een Facebook acount? Maak dan van je eigen account een jaaroverzicht 2013!

Twitter Jaaroverzicht 2013

Twitter verdeelt 2013 onder in 5 categorieën.

Year of Twitter 2013

Year of Twitter 2013

Kijk op ‘Year of Twitter 2013‘ voor het mooie overzicht.

YouTube Rewind Jaaroverzicht 2013

Zoals afgelopen jaren heeft Google ook van 2013 een prachtige video gemaakt met hoogtepunten van filmpjes op YouTube. Van optredens van Miley Cyrus tot de virale online sensatie van het liedje ‘What Does The Fox Say?’ van Ylvis.

Veel plezier met het lezen en kijken van de nieuwitems!

Dit bericht werd geplaatst in Online Communicatie, Online Marketing en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s