Hoe Louis van Gaal Oranje klaarstoomde voor het WK in Brazilië

Nederlands elftal tijdens WK 2014 in Brazilië Iedereen is het er wel over eens dat Louis van Gaal een vakman puur sang is. Voor het WK heeft hij zijn kennis en visie op een succesvol team gedeeld met ondernemers. In dit artikel een samenvatting van zijn kernpunten en de video van zijn presentatie.

Vakman Louis van Gaal

Tijdens zijn rijke trainerscarrière heeft Louis van Gaal bij diverse grote voetbalclubs bewezen vanuit een duidelijke visie een uitstekend team te kunnen formeren dat voor de prijzen ging. Zo veroverde hij als trainer van Ajax tussen 1991 en 1997 zowel de Uefa Cup, Champions League als de Wereldbeker voor clubteams.

Wat volgde waren landskampioenschappen bij FC Barcelona, een bijna-titel met AZ, de landstitel met Bayern München en een verloren Champions League finale met de Zuid-Duitsers.

Als bondscoach lukte het hem niet om met het Nederlands elftal kwalificatie voor het WK in 2002 (Japan en Zuid-Korea) af te dwingen. Maar de herkansing als bondscoach op een wereldkampioenschap volgde op het WK 2014 in Brazilië.

Hoe bouw je een succesvol team?

Tijdens de ‘Week van de Ondernemer’ gaf Louis van Gaal een presentatie over hoe hij Oranje klaar gaat stomen voor het WK. Met als openingsvraag: “Is Oranje kansrijk op het WK?

Het bleef daarna even angstvallig stil in de zaal.

De sfeer slaat gedurende de presentatie echter om en er wordt bij tijd en wijle hartelijk gelachen om de boeiende en soms humorvolle teksten van de bondscoach.

Samengevat geeft Van Gaal als succesfactoren voor een succesvol team (op het WK):

  • managen van verwachten (stellen van doelen en communicatie)
  • duidelijke visie en structuur (speelstijl en tactiek)
  • leiderschap (keuzes maken, verbinden, luisteren)
  • selecteren op de juiste criteria (vorm, talent, fitheid)
  • kiezen van de juiste staf (medisch, technisch, management, scouting)
  • luisteren naar medewerkers (als specialisten op hun gebied)
  • bereid je tot in de puntjes voor (bijv. weersinvloeden, reisafstanden)

Bovenstaande punten geven slechts een korte indruk van de speech, het is zeker de moeite waard de volledige presentatie te bekijken. Wie weet zitten er voor jouw bedrijf of organisatie (nieuwe) handvaten tussen!

 

Dit bericht werd geplaatst in Online Strategie, Social Media Strategie. Bookmark de permalink .

Hieronder kun je je reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s