Tips en uitleg over het gebruik van het nieuwe Twitter Profiel

Nieuwe-layout-Twitter-profielDe layout van Twitter profielen gaat bij alle gebruikers op 28 mei a.s. flink op de schop. In dit artikel lees je wat er verandert, wat dit voor je betekent en tips voor het zelf omzetten. En als bonus bied ik je een tool waardoor je nooit meer verlegen zit om een tweet!

Twitter Profiel krijgt nieuw uiterlijk

Op 8 april jl. kondigde Twitter via het artikel: ‘Coming soon: a whole new you, in your Twitter profile‘ aan dat alle Profielen een nieuwe layout krijgen. Eerst kreeg een selecte groep gebruikers die mogelijkheid en vanaf 28 april kan elke gebruiker overstappen op het nieuwe Twitter Profiel. En op 28 mei zal iedereen er aan moeten geloven.

Nieuwe layout visueler

De layout van de nieuwe Twitter Profielen ziet er wezenlijk anders uit dan de huidige. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het Twitter account van Natuurmonument, ANWB, PhilipsTros RadarAnouk, Blof of Armin van Buuren.

Hieronder zie je het Twitter account van wielrenner Bauke Mollema met de nieuwe look-and-feel. Wat direct opvalt is de mooie coverfoto en de grotere profielfoto. Volgens sommigen doet dit denken aan het uiterlijk van een Facebook Pagina.

Nieuwe layout Twitter profiel Bauke Mollema

Wat is nieuw en waar moet je rekening mee houden?

Aan de hand van mijn persoonlijke account licht ik enkele items toe.

Nieuwe layout Twitter profiel Raymond van Toor

-1- Coverfoto

Voor de coverfoto geldt een afmeting van 1.500 x 500 pixels.

Na het publiceren van mijn coverfoto kwam ik erachter dat Twitter een gedeelte van de boven- en onderkant niet weergeeft. Na enkele testen blijkt dat je beter geen (belangrijke) tekst of afbeelding kunt plaatsen in de 50 pixels boven- en onderaan je coverfoto.

-2- Profielfoto

De aanbevolen afmeting voor je profielfoto is 400 x 400 pixels.

Naast de nieuwe layout biedt het nieuwe Twitter Profiel je ook een aantal nieuwe opties.

-3- Vastzetten van je favoriete tweet

Je kunt voortaan één van je tweets bovenaan je tijdlijn vastzetten (‘pinnen’). Deze tweet wordt daarmee het eerst gezien en krijgt dus extra zichtbaarheid. Hoe doe je dat?

Ga naar de tweet die je wilt pinnen, klik op de drie bolletjes en kies ‘Vastmaken aan je profielpagina’. Weer losmaken? Kies dan, nadat je op de bolletjes hebt geklikt, op ‘Losmaken van profielpagina’.

Vastzetten of Pinnen van een tweet

Vastzetten of Pinnen van een tweet

-4- Filteren Tweets

Je hebt de mogelijkheid om je berichten te filteren op tweets met of zonder reacties.

-5- Beste Tweets

Je tweets die meer engagement krijgen worden groter getoond. Denk bij engagement aan een ReTweet, reactie of een klik op een link. Zie hieronder het voorbeeld van het Twitteraccount van de Ronde van Italië (de #Giro).

Best tweets groter weergegeven

Best tweets groter weergegeven

Hoe je Twitter account upgraden naar het nieuwe profiel?

Wanneer je op Twitter inlogt, krijg je de melding of je een kijkje wilt nemen hoe je nieuwe profiel eruit komt te zien. Als je op ‘Neem een kijkje!’ klikt dan krijg je een overzicht van de mogelijkheden zoals hierboven beschreven.

Neem een kijkje op je nieuwe Twitter profiel Je kunt ook naar deze pagina gaan waarop Twitter zelf kort toelichting geeft over de verandering. En die de toepasselijke naam ‘Geef jezelf een make-over’ heeft.

Vanaf deze pagina heb je ook de mogelijkheid om naar de nieuwe omgeving te gaan. Handig op deze pagina is bovendien de galerij met coverfoto’s (of headerfoto) die Twitter ter beschikking stelt.

Bonus: ideeën voor tweets

Met de Nederlandse versie van Twitter’s #OwnTheMoment kalender zit je nooit meer verlegen om een tweet. Per maand biedt Twitter je een overzicht van:

  • Feest- en Gedenkdagen;
  • uitzendingen op TV;
  • belangrijke Sportgebeurtenissen;
  • Bijzondere dagen;
  • Festivals en Evenementen en
  • (uiteraard) van gebeurtenissen vanuit Twitter.

Twitter #OwnTheMoment' - mei 2014

Je vindt deze tool op deze ‘Own The Moment’ pagina.

Hopelijk helpt deze informatie je met het omzetten van je Twitter profiel. Mocht je een aanvullende vraag hebben, stuur dan een tweet of een Direct Message (daarvoor moeten we wel eerst elkaar volgen op Twitter). Een mailtje sturen kan natuurlijk ook 😉

Dit bericht werd geplaatst in Content Marketing, Online Communicatie, Online Marketing, Social Media Marketing en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Hieronder kun je je reactie plaatsen